Stolparna fortsätter att hagla

I alla fall i den nyanlagda cykelbanan längs med Gustaf Dalénsgatan.

Läser en två år gammal artikel i GP. Det handlar om en ny stolpe mitt i en cykelbana. Lars-Erik Lundin, trafikingenjör på Trafikkontoret, uttalar sig:

Det är självklart att vi inte ska ha stolpar mitt i cykelbanan. Det verkar som att det har blivit något fel. Vi ska prata med projektledningen om hur det ska åtgärdas.”

Ändå fortsätter stolparna att hagla i cykelbanorna. Nu senast i den nya cykelbanan längs med Gustaf Dalénsgatan i Kville.

Trafikljusstolpe i cykelbananDär ståtar den, trafikljusstolpen, triumferandes inför annalkande cyklister och gör ena cykelfilen ofarbar. Och när pappan med barnvagnen väntar på grönt, då blockeras hela cykelbanan.

Två körfält för motortrafikanter och stolpe i cykelbananFör motortrafikanterna har det inte snålats med utrymmet utan här har Trafikkontoret kostat på sig två filer i södergående riktning. Och att ställa stolpen i vägen är förstås otänkbart. Då finns det ju en uppenbar risk att någon motortrafikant kör in i den. En risk som inte tycks föreligga gällande cyklister.

Jag felanmälde placeringen av stolpen och fick följande svar:

Erforderlig mark som krävs är ännu ej inlöst från ”Hisinge hus”. Hisinge hus ligger utanför planen vilket innebär att markinlösen inte har något planstöd. Beklagar att förhållandet är sådant. Har heller ingen tidplan när inlösen kommer att ske.

I korthet: Vi planerade inte tillräckligt bra, byggde vägen som planerat, ställde stolpen i cykelbanan och låter cyklisterna och de gående ta smällen. Kommer se ut så här i några år.

En bit söderut står en till stolpe i cykelbanan.

Stolpe på Gustaf DalénsgatanHär finns det plats för en två meter bred gräsremsa. Dock ingen plats för en bra placering av skylten för övergångställe. Hamnar således i cykelbanan.

Tar vi en titt på riktlinjerna, vilka finns i Trafikkontorets Teknisk Handbok, står följande att läsa:

Inga fysiska hinder får sättas upp på våra övergripande gång- och cykelbanor eller inom rekommenderat minsta avstånd till sidohinder från dessa, se tabeller nedan. I vissa delar av Centrala staden måste avsteg göras – där placeras hindret så nära kanten/väggen som möjligt eller i exempelvis en trädrad.

Tabellen:

Minsta avstånd enligt Teknisk Handbok

Minst 0,4 meter från cykelbanan måste alltså eventuella hinder placeras.

Riktlinjerna är tydliga, det krävs bara att de följs.

Känner du till några platser med, eller har bilder på stolpar i cykelbanor utplacerade de senaste åren? Dela med dig i kommentarsfältet!

Annonser

10 thoughts on “Stolparna fortsätter att hagla

    • Bra bild! Bilden du länkar till, som en kan ta del av om en klickar på ditt namn, är ju snarligt mitt exempel med trafikljusstolpen. Trafikkontoret följer inte sina egna riktlinjer vilket går ut över gående och cyklande!

      Gör om, gör rätt!

  1. Många stolpar som står inom 0.6 meter från cykelbana saknar dessutom blåvita reflexer vilket gör att de syns dåligt i mörker.

  2. Det är gott om stolpar i cykelbanor som satts upp de senaste, två åren och som Trafikkontoret till sist har flyttat på, efter bland annat mina protester. Det gäller Partihandelsgatan, Von Utfallsgatan, Torpavallsgatan, Stora Badhusgatan och Kungsladugårdsgatan.

    • Bra att du ligger på dem! Dock tråkigt att det ska behövas men bara att hoppas att trägen till slut vinner och att vi får till en strukturell förändring.

  3. Nya stolpar som, står kvar trots felanmälningar, ofta sminkade med en vit linje runt, finns på Gamlestadsvägen, Torpavallsgatan och Grimmeredsvägen.

  4. Stolpar som står sen några år tillbaka finns på Landsvägsgatan och Slussgatan. Att de har stått där några år gör dem inte mindre riskabla.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s