Test av Göteborgs nya cykelställ

Under senhösten har Trafikkontoret placerat ut två nya varianter av cykelställ vid Centralstationen. Dels ett tvåvåningsställ och dels en parasolliknande variant som jag tidigare inte stött på. Jag har givit mig ut och testat dem!

Vad gör egentligen en bra cykelparkering? Några saker jag tycker är viktiga är följande:

  • Ligger parkeringen nära en målpunkt? En cykelparkering mitt ute i ingenstans har inte många nytta av.
  • Är det enkelt att ta sig till parkeringen? Är det skyltat till parkeringen? Finns det cykelbana hela vägen fram till parkeringen eller måste jag hoppa av och leda cykeln en bit för att nå enda fram?
  • Är det lätt och smidigt att använda cykelstället?
  • Kan jag känna mig trygg med att cykeln står kvar när jag kommer tillbaka? Är cykeln skyddad mot väder och vind på ett bra sätt?
  • Finns det tillgång till en cykelpump? Även tillgång till enkla cykelverktyg är ett plus.

Cykelträdet

Cykelträdet

Cykelträdet

På Drottningtorget har Trafikkontoret ställt upp två cykelställ som de valt att kalla cykelträd. Mer om dem kan kan du läsa här och här.

Att ta sig dit

Till att börja med kan vi konstatera att det inte går att ta sig till cykelträden på ett smidigt sätt då det inte finns någon cykelbana som leder fram till dem och den betydligt större cykelparkeringen bredvid. Huruvida det är lagligt att cykla på torget låter jag vara osagt men det skulle eventuellt kunna betraktas som ett gångfartsområde vilket tillåter cykling i gångfart.

Smidigt att använda stället?

Det var inte speciellt enkelt använda cykelträdet. Det krävdes en hel del kraft för att få cykeln på plats och då är jag ändå man, hyfsat vältränad och rent fysiskt i mina bästa år. Visst skulle det nog gå enklare för mig när jag fått in snitsen men jag tvivlar på att stället någonsin blir enkelt att använda för gemene 70-åring.

Som synes på bilden ovan kläms min bakre stänkskärm fast varför det inte var något alternativ för mig att låta cykeln stå på bakhjulet.

På framhjulet

På framhjulet

Säkerhet och trygghet

Med mitt bygellås går det att låsa fast cykeln cykeln så att både ramen och bakhjulet förankras i stället. Dock inte så att hjulet låses i fälgen, vilket är att föredra, utan bara så att den låses fast i ekrarna. Dessutom blir det rätt kladdigt då en får låsa fast precis där kedjan är. Inte optimalt.

Det var lite svårt att avgöra huruvida parasollet skyddar mot snö och regn på ett bra sätt då det för dagen var ganska fint väder. Jag tror dock att cykeln skulle bli rejält blöt av göteborskt horisontalregn. Skyddet mot vind är icke existerande och vid lite starkare vind är jag rädd att fälgarna kan knäckas till.

Sammanfattningsvis är detta inget cykelställ jag tycker Göteborg Stad ska använda sig av fortsättningsvis.

Tvåvåningsstället

Tvåvåningsställen

Tvåvåningsställen (Foto: Trafikkontoret)

Precis väster om den södra delen av Nils Ericssonterminalen  har ett flertal tvåvåningsställ placerats ut. Mer om det kan du läsa här.

Att ta sig dit

Att ta sig fram till cykelträden var inte speciellt smidigt. Detsamma gäller här som för cykelträden. Det går ingen cykelbana hela vägen fram till tvåvåningställen och jag gissar att det även här är cykling i gångfart som gäller sista biten fram. Cykelställen är dock i mitt tycke placerade på ett något dumt ställe då det ständigt är en strid ström av gående framför ställen på väg till och från Nils Ericssonsterminalen.

Smidigt att använda stället?

Cykelsmart har redan testat stället och lagt upp en video som du kan tidigare kunde beskåda nedan:

[BORTTAGEN VIDEO]

Jag trodde initialt att det skulle vara ganska jobbigt att lyfta upp cykeln på den övre våningen men den farhågan besannades som tur var inte. Detta då det finns något slags lyftsystem inbyggt i stället så att en får hjälp när en ska lyfta upp cykeln så att den kommer på plats. För de nedre ställen gick det hela smärtfritt.

Trygghet och säkerhet

Ur en trygghets- och säkerhetssynpunkt fungerar stället hyfsat. Det som framförallt behöver förbättras är i mitt tycke väderskyddet och möjligheten att ordentligt låsa fast cykeln i ramen. Så här såg det t.ex. ut efter att stormen Sven slagit till:

Cykelkaos

Stormcyklar (Foto: Gbgcyklaren)

Som synes måste vindskyddet förbättras ordentligt. Något liknande det vindskydd som en busskur förses med tror jag hade gjort susen. Dessutom hade cyklarna skyddats betydligt bättre mot nederbörd än de gör idag. Ett tak utan väggar hjälper föga mot det tidigare nämnda göteborgska horisontalregnet.

När jag vill låsa fast min cykel gör jag det helst så att både ram och bakhjul låses fast ordentligt. Det gick inte när jag försökte vid de undre platserna. Oavsett åt vilket håll jag ställde cykeln åt.

Cykeln fastlåst i bakhjulet

Cykeln fastlåst i bakhjulet

Cykeln fastlåst i framhjulet

Cykeln fastlåst i framhjulet

När jag upprepade övningen för de övre stället fungerade fint att låsa fast både ram och bakhjul i stället. Dock bara när jag körde in cykeln baklänges.

Cykeln fastlåst i både bakhjul och ram

Cykeln fastlåst i både bakhjul och ram

Cykeln fastlåst i både bakhjul och ram

Cykeln fastlåst i både bakhjul och ram

Med bättre fastlåsningsmöjligheter, en mer genomtänkt placering av ställen och ett förbättrat väderskydd tror jag tvåvåningsställen kan fungera riktigt bra.

Annonser

En tanke på “Test av Göteborgs nya cykelställ

  1. Jag har provat tvåvåningsstället och det gick jättesmidigt. Dock så låste jag fast cykeln i en av stolparna i hörnet istället för att ställa den i själva cykelstället 🙂
    Kunde låsa fast både bakhjul och ram på det sättet, precis som jag gör på de andra smidiga cykelställen med en stolpe och en metallögla på vardera sidan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s