Drottninggatan i Huskvarna — en fallstudie

Ingång till Husqvarnafabriken

På exkursion i hembygden. Under Allhelgonahelgen var jag hemma i Huskvarna där jag växte upp. Jag passade då på att ta en titt på den (ibland hjälpligt separerade) gång- och cykelbana som Drottninggatan försågs med år 2011 (s. 38). Där Drottninggatan tar sin början ligger också Husqvarnafabriken. Husqvarna AB är den största privata arbetsgivaren i Jönköpings Kommun med närmare 1 600 anställda. Många av dessa är anställda vid just Husqvarnafabriken. Således finns här en stor potential för cykelpendling. Dessutom löper Drottninggatan genom centrala Huskvarna varför det är viktigt att gång- och cykelbanan är av god kvalitet givet att kommunen vill se en ökning av cyklandet. Hur ser det då ut? Låt oss ta en titt!

Cykelbanans börjanHär tar cykelbanan sin början. Jag tror den är knappt två meter bred. Två cyklister kan mötas i låg hastighet men det blir snabbt otryggt och väldigt trångt i högre hastigheter. I t.ex. Malmö har de en minsta bredd på cykelbanor på 2,5 meter. Cykelbanan är hjälpligt separerad gentemot gångbanan med en vit linje. Vid ett lättare snöfall försvinner separeringen. Dessutom är en separering som endast består av en vit linje för många synskadade svår att uppfatta. För dem skulle en taktil separering passa bättre.

Kant vid början

Vi backar ett steg och tar en titt på hur en tar sig upp på cykelbanan. Försöker en cykla upp på cykelbanan rakt på möts en av en kant. Med mycket regn eller snö döljs kanten lätt och kanten kan bli en obehalig överraskning som kan leda till olycka. Vill en få en mjukare påfart får en cykla upp på från sidan vilket inte är optimalt.

Stolpe i cykelbana

Vi fortsätter bortåt och finner då stolpar i denna nyanlagda cykelbana. Ett hundratal meter bort finner vi en till lyktstolpe i cykelbanan och totalt över hela cykelbanans  längd på dryga 700 meter finner vi ett dryga tiotal stolpar i cykelbanan. Ett alternativ här vore kanske att bygga en liten utbuktning där stolparna kan placeras. Utbuktningen skulle också kunna fungera som en mellanlandningsstation för gående som ska passera över övergångstället till vänster i bild.

Cykelbana = Busshållplats?

Vi fortsätter några meter till och finner då att cykelbanan här får stå till tjänst för av- och påstigande bussresenärer. Även här hade kanske en kunnat ordinera en körbanebantning så att hållplatsen får plats till vänster om cykelbanan.

Handikappanpassning?Några meter längre fram når vi fram till den första korsningen. Här har faktiskt ankommande trafikanter från höger väjningsplikt. Ett problem finns dock. Ta en titt på bilden nedan:

KantHär ser vi att hela bredden av gångbanan är täckt av kantsten. Använder du dig av t.ex. rullstol eller rullator tvingas du rulla ut i cykelbanan för att ta dig vidare. Hur tänkte kommunen vad gäller tillgängligheten här?

EsplanadrondellenVi är framme vid Esplanadrondellen och möts här av en ytterst tvär sväng. Dessutom är cykelbanan väldigt smal vid korsningen vilket gör ett möte mellan två cyklister omöjlig. Motortrafikanterna i rondellen möts av mjuka svängar och kan smidigt ta sig runt. Vilket transportmedel prioriteras? Problemen med tillgängligheten ser vi även här.

exempel

Här ser vi korsningen från bilden ovan fast från andra hållet. Cykelbanan går som ni ser inte den genaste vägen. Varför inte dra på ett mjukare sätt som jag målat ovan? Det tycks ju gå bra i Holland:

OsepareratVid den norra sidan av rondellen finns två busshållplatser men staket mot den nu oseparerade gång- och cykelbanan saknas.

Staket utan reflex
Vi fortsätter mot slutet av rondellen som cyklister får cykla runt. Här stöter vi på ett staket utan reflex. Otillgängligheten består då kantstenen finns kvar på gångsidan av den oseparerade GC-banan vid korsningen. Cykelbanan dras utan anledning igen med tvära svängar. Varför inte bara dra den som jag målat?

Oseparerat 2
Pfjuuh, vi kom över korsningen. Av någon anledning är GC-banan fortsatt oseparerad. Fram mot Mjölkafållan ett par hundra meter bort står ett tiotal stolpar i GC-banan. Dessutom saknas längs hela sträckan dörrzon mot parkeringsplatserna till vänster om cykelbanan vilket i praktiken gör att stora delar av GC-banan inte kan uttnyttjas av cyklister när bilar står parkerade bredvid. Detta då det finns en stor risk att en bilist glömmer att titta efter och öppnar bildörren över GC-banan när en cyklist passerar.

DSC_1116Cykelbanan tar här, vid Mjölkafållan, slut i något slags intet.

Cyklist i körbanan
Den här cyklisten valde att cykla på vägen. Jag är inte förvånad.

Det är en lång väg kvar att gå innan Jönköpings kommun kan sägas ta hand om infrastrukturen för cyklister på ett bra sätt.

Annonser

12 tankar om “Drottninggatan i Huskvarna — en fallstudie

  1. Tydligt och bra skrivet, och bra stråk du har ritat in! Jag tycker det liknar en trottoar mer än en cykelbana.

    De tvära svängarna verkar vara uttryck för nån sorts missriktad säkerhetsambition. Av bilderna att döma är detta en ganska lugn gata. Kanske hade det varit bättre att bygga några farthinder och låta cyklisterna beblanda sig med bilisterna istället. Göteborg kan stå som förebild med cykelfartsgator där körfältets mitt är asfalterat och sidorna, där bilarnas hjul rullar, beläggs med gatsten.

    • Tack!

      Ja, till vardags är det en ganska lugn gata. På helgkvällar brukar en dock kunna se bilförare sladda runt med sina bilar i centrala Huskvarna. Krävs nog rejält med fartsänkade åtgärder och arbete med en attitydförändring för att det ska fungera med cykelfartsgata.

      Många bussar kör också i linjetrafik på Drottninggatan. Känns inte jättebra att blanda cykel- och busstrafik.

      Kanske att det kan fungera med en cykelfartsgata i framtiden men jag ställer mig lite tveksam i nuläget.

  2. Tydligen inte bara i sthlm som man missat dom handböcker som finns för att bygga cykelväg! Har heller aldrig förstått varför man tycker att 90graders svängar överhuvudtaget ska finnas på cykelvägen. Det är ju inte alltid snustorrt och bra sikt ute!

  3. Den mest dumma nygjorda lösning jag sett i Huskvarna. Cyklar förbi varje dag, på gatan dock.

    Det du illustrerat skulle lösa problemen bra! Man skulle alternativt flytta bak väjningslinjen och övergångsställen fram, närmre rondellen.

    • Förstår att du väljer gatan. 🙂

      Ja, framförallt vid den norra passagen över Erik Dahlbergsgatan skulle det nog fungera bra att flytta tillbaka väjningslinjen samt göra cykelbanan genomgående så att cyklister får företräde. Då kan en rulla på fint!

      Vid passagen över Kungsgatan tror jag det eventuellt kan bli problem med att cyklister som kommer söderifrån på cykelbanan hamnar i döda vinkeln för motortrafikanter på Drottninggatan söderifrån som skall svänga upp på Kungsgatan.

      Framförallt känns dock rondellen rejält överdimensionerad. Skulle bli betydligt enklare att få till en rakare linjeföring för cyklister med en mindre rondell. Som bonus går nog hastigheten hos motortrafikanterna ner också.

      • Tack för tipset. Vill minnas att jag läste den artikeln för en tid sedan.

        Läste sammanfattningen av en forskningsartikel som länkas i blogginlägget. Hade varit intressant att veta hur olycksrisken, i rondeller likt den i Zwolle, påverkats om en hastighetsäkrat vägtrafiken i större utsträckning med vägbulor m.m.

        Gillar ändå den gena mjuka sträckningen i Zwollerondellen.

  4. Vid rondeller och korsningar finns två goda anledningar att dra in gångbana och cykelbanan. Säkerhetsmässigt kommer cyklister och insvängande bilister då att mötas i 90 grader. De får bättre syn på varandra. För bilflödets skull är det bra om EN insvängande bil får plats mellan körfältet och cykelbanan /gångbanan och därmed inte hindrar bakomkommande trafik. Likaså för bil som ska köra ut från tvärgata. Ska den svänga vänster måste det vara fritt från fotgängare (från bägge håll) cyklister (ofta från bägge håll) och biltrafik – från bägge håll. Med plats för EN bil mellan gångbana/cykelbana och stora gatans körfält, blir det lättare att komma fram. Detta beror ju naturligtvis på trafikvolymen.
    I din bild på tvärgatan är utrymmet för litet. En bil som blir stående vid väjningslinjen (som kunde vara längre ut) blockerar cykelbanan. Svängarna för cyklister blir för tvära. Lösningen med ett staket är slött (milt sagt). Det verkar finnas utrymme att flytta tvärgatan närmare fotografen och få en mindre tvär sväng vid huset på andra sidan tvärgatan.
    Ett av många detaljfel.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s