Att ta cykeln över Kalmarsund – lättare sagt än gjort

Just nu spenderar jag en dryg vecka i Färjestaden, strax söder brofästet på Öland, och ikväll hade jag tänkt gå på EM-matchen Norge – Tyskland på Kalmar Arena. Att ta sig till arenan med cykel är dock lättare sagt än gjort.

Ölandsbron

Foto: Proton_sv (Wikipedia)

Sedan ett antal år tillbaka är det förbjudet att cykla på Ölandsbron. Detta sedan man från Trafikverkets sida menar att bron blir för farlig att cykla på efter att högsta tillåtna hastigheten höjts.

Ett alternativ hade varit att en gång-och cykelbana anlagts på ett av de fyra körfälten på bron och att ett annat av körfälten gjorts reversibelt.

Ett annat alternativ hade helt enkelt varit att inte genomföra en höjning av hastigheten. Tidigare var den högsta tillåtna hastigheten 70 km/h. Idag är hastighetsgränsen variabel med en högsta tillåtna hastighet på 90 km/h. Således en höjning med 20 km/h. Då Ölandsbron är 6 km lång innebär detta en maximal tidsvinst på 70 sekunder. Alltså en dryg minut. Är den dryga minuten verkligen så viktig att man behöver förbjuda gång- och cykeltrafik över bron?

Priser

Priser

Förbudet är dock ett faktum. Det alternativ som då står till buds är att ta färjan. Till skillnad från bron är det dock inte gratis att nyttja färjan. Det kostar 45 kr per person enkel resa. Vi var två personer som hade tänkt gå på matchen vilket skulle inneburit en totalkostnad på 180 kr tur och retur.  Det blir till och med billigare att ta bilen.

Tidtabell

Tidtabell

Problemen tar inte slut där. Vid en titt på tidtabellen ser man att det är sparsmakat med turer kvällstid. På onsdagar går den sista båten tillbaka till Färjestaden klockan 18 vilket är den tid då matchen vi tänkt gå på började.

På grund av uteblivna färjeturer kvällstid blev det således inget matchbesök för vår del.

Annonser

7 tankar om “Att ta cykeln över Kalmarsund – lättare sagt än gjort

    • Visst hade det varit ett alternativ. Dock kanske inte ett särskilt attraktivt sådant. Har varit ett fantastiskt väder här idag och att cykla till matchen hade varit en stor del av upplevelsen. Vi fick i alla fall se matchen på TV.

      Ha en trevlig kväll!

  1. Lösningen som du beskriver ovan med ett reversibelt körfält har faktiskt diskuterats, av folk som jobbar med trafikfrågor, så det är inget omöjligt alternativ. Det handlar bara om att de ansvariga politikerna ska våga ta ett beslut som tvingar folk (bilister) att anpassa sig och tänka till innan de kör på bron. Det är kanske där problemet ligger? Vet också att personer inom cykelvärlden har diskuterat om något borde göras angående Ölandsbron och i så fall vad. Det går nog att sätta en sten i rullning, bara någon tar tag i det.

    • Vad kul att höra att det fortfarande finns ett engagemang i frågan!

      Antalet fordon som passerar över Ölandsbron är genomsnitt 70% högre* sommartid jämfört vintertid. En inte helt vågad slutsats att då dra är att problem med köer och trängsel på bron är som absolut störst under sommarhalvåret.

      Om man i samband med en byggnation av en cykelbana på Ölandsbron också framhöll cykeln som ett bra transportmedel och satsade kollektivtrafik tror jag inte att flödet för motortrafiken över bron skulle försämras.

      *http://www.olandsbron.com/dokument/olandsbron_2012.pdf.

      • Framförallt: Jag har svårt att se när det skulle vara väldigt mycket trafik till Öland, samtidigt som väldigt många människor vill därifrån. Precis innan Midsommar: Den stora strömmen går till Öland. Just efter Midsommar: Den stora strömmen går till fastlandet. Och så vidare… Så jag kan inte se annat än att tre filer räcker alldeles utmärkt.

  2. Infrastrukturministern tweetar att det ska bli en cykelturistled på Öland, så det vore ju fint om det gick att cykla till den.

    Bron är ganska lång, men avståndet verkar kunna kortas ca 800 meter om det byggs en genare väg för gång och cykel mellan Färjestaden och brofästet. Det skulle korta restiden med cykel med två-tre minuter. En kort gång- och cykelbro till Svinös södra spets skulle korta vägen ungefär lika mycket till. Då skulle det gå att cykla från Färjestaden till Kalmar på en halvtimme.

    Hur är det med att ta med cykeln på bussen? Jag tycker KLTs hemsida är lite oklar på det. Kanske skulle KLT kunna köpa in några kompletterande avgångar med färjan?

  3. Ja, kanske är en bra idé. Längs med vattnet förbi Mölltorps camping och bort mot hamnen. Vore nog en lite mysigare sträcka än längs med Brovägen. Ska försöka hinna ta en titt när jag är där om några veckor.

    I övrigt vore kanske ett test med tre ”bilfiler”, varav ett reversibelt, och en gång- och cykelbana kunna göras under höst, vinter och vår när trafikmängden är begränsad Sommartid är motortrafiken över bron 70 procent högre i genomsnitt jämfört övriga året.

    Se här för mer info: http://www.olandsbron.com/dokument/olandsbron_2012.pdf

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s